Wymaga motywacji i wielu ćwiczeń, i tu właśnie wąskie skoncentrowanie się na wynikach testów może przynieść niepożądane rezultaty. Powierzchowne umiejętności, jakich potrzebują dzieci, aby zdobyć punkty w testach wielokrotnego wyboru, nie są ani w połowie tak wzbogacające jak zwykle czytanie dla przyjemności. Testy to zaledwie dotykanie powierzchni autentycznej piśmienności. W tym sensie J.K. Rowling prawdopodobnie uczyniła więcej dla dzieci na całym świecie niż cały oświatowy establishment dwudziestego pierwszego wieku. Wykształcenie w dzieciach motywacji do nauki i pokazanie im radości z czytania jest równie ważne jak nauczenie ich składania liter. Oczywiście, bez składania liter daleko nie zajadą… tymczasem okazuje się, że coraz większa liczba uczniów nie potrafi tego opanować. Częściowo dzieje się tak dlatego, że pierwszy etap nauki wymaga przyłożenia się i wytrwałości, stąd nauczyciele .muszą przekonać dzieci, aby zwolniły tempo procesów myślowych i skupiły uwagę na złożonej symbolice informacji widniejących na kartce. Jeśli formalna nauka czytania zaczyna się zbyt wcześnie albo jeśli dziecko – bez względu na wiek – cierpi na zaburzenia spowodowane syndromem toksycznego dzieciństwa, może się to okazać dla niego zwyczajnie za trudne. Istnieją jednak także inne powody, dla których dzieciom czasami nie udaje się zdobyć podstawowej umiejętności czytania, związane z kłopotliwą edukacyjną kwestią fonetyki.